torsdag den 21. november 2013

Grovboller med revne rødder

Ingredienser til 16-20 stk:
25 g. gær
2½ dl. vand
2½ dl. yoghurt naturel
100 g. grøntsager (jeg lavede en portion med gulerod og en portion med rødbede)
3 dl. havregryn
1 spsk. groft salt
1 spsk. olie
1 dl. grahamsmel
ca. 8 dl. hvedemel

Desuden: 
Et sammenpisket æg til pensling + div. kerner til drys. 

Fremgangsmåde: 
Rør gæren ud i ca. 1 dl. lunkent vand og tilsæt resten af vandet + yoghurten bagefter. Vask, skræl og riv grøntsagerne og tilsæt disse sammen med havregryn, salt, olie, grahamsmel og ca. 3/4 af hvedemelet. Ælt grundigt til dejen er jævn - spæd til med mere mel undervejs (især hvis du kører dejen på røremaskine). Når dejen er smidig og glat skal den hæve lunt og tildækket i min. 45 min.  Ælt derefter dejen igennem og lav 16-20 boller, der sættes klar til hævning på bagpladen. Efter ca. 20-30 min. pensles de og drysses evt. med kerner inden de får ca. 20 min ved 225 grader. 


Bollerne hæver 20-30 min. efter de er formet

Det færdige resultat!


Velbekomme!

P.s: Husk at rengøringen ikke er så slem når først man har lært dette trick!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar