onsdag den 19. marts 2014

Stenalderbrød med tranebær

Efter en lækker omgang paleo-frokost hos en veninde, hvis mor havde bagt det skønneste stenalderbrød, tænkte jeg at det måtte jeg da også prøve! Jeg tømte den lokale Netto for noget nær ALLE slags nødder og kerner - synes jeg! Det er jo verdens NEMMESTE opskrift! Det kræver jo INGEN evner i et køkken. Selv hvis du mener, du er HELT uden bageevner, ja så vil du kunne præstere til UG med denne opskrift.
Næste gang vil jeg prøve at komme dadler, abrikos og/eller figner i også, så det bliver mere dessert-agtigt og kan snackes til aftenskaffen.

Opskrift: 
100g. mandler
100g. valnødder
100g. hasselnødder
100g. hørfrø
100g. sesam
100g. græskarkerner
100g. solsikkefrø
75g. tranebær
2 tsk. havsalt/groft salt
5 æg
1 dl. olie (jeg brugte solsikke, da jeg var løbet tør for olivenolie)

+ olie/smør til bageformen (her brugte jeg min bagespray, som er købt i føtex til ok-billige-penge)

Star med at blande alle frø/nødder/kerner sammen inden du tilsætter æg, olie og salt. Rør det hele godt sammen og kom det i en smurt brødform og giv det  ca. en time ved 160 grader.
Lad det køle lidt af inden du vender det ud af formen, og lad det være helt afkølet inden du skærer det ud.



Giv det et lille klem ned i formen, så det kommer helt ud i hjørnerne. 

Lige hevet ud af ovnen, og æggemassen småbobler lidt endnu

Tværsnit



Velbekomme!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar