søndag den 29. september 2013

Weekendfristelser

En rigtig rigtig lækker og MEGET usund kaloriebombe! Men så delikat at den bør nydes - i weekenden! Opskriften har jeg fået af "moster" Sanna, så det er hende der skal takkes for denne syndige kage!

Bund: 
125 g. hvedemel
40 g. havregryn
40 g. kokosmel
125 g. smeltet smør
180 g. brun farin 
1 tsk bagepulver

Bland alle ingredienser til bunden sammen og pres det ned i en bagepapirbeklædt form på ca. 17 x 27 cm. -Og ja! Det skal ha' en underlig tekstur! Nærmest som savsmuld! Bag ved 180 grader i 10 min. 

Imens koges fyldet: 
Karamelfyld:
1 ds. kondenseret mælk
2 spsk. sirup/honning
1 spsk. smør

Kom de tre ting i en gryde og rør ved mellem-varme HELE tiden.. Min karamel brændte lidt på i bunden, men ikke af noget betydning. Konsistensen skal være en tyk creme. Det tager ca. 8-10 min. Kom fyldet på bunden og bag igen i 10 min. ved 180 grader. Kagen skal herefter køles ned inden overtrækket kommes på.

Chokoladeovertræk:
150 g. mørk chokolade 
15 g. smør

Smelt smør og chokolade i vandbad og smør det på den kølede kage. Lad chokoladen stivne (jeg kommer den på køl) og skær derefter ud i passende (små) stykker. Du kan med fordel varme kniven - så går det lidt lettere. Jeg brugte dog kun halvdelen af overtrækket - så du kan med fordel halvere mængden af overtrækket hvis du ønsker knap så intens chokoladesmag. 


      Pres "savsmulds"bunden ned i formen             Dåsen koster ca. 20,- i f.eks. føtex


Det kogte karamelfyld kommes på...

...og ser således ud efter 10 min. i ovnen.

De færdige stykker med chokoladeovertræk gemmes i lag med bagepapir - i køleskabet. 

Tværsnit af lagene


Vær opmærksom på at karamellen kan være lidt hård for tænderne hvis fristelserne spises direkte fra køleskabet. Man kan med fordel lave en dobbeltportion, da de nok skal blive spist! Desuden gør de fine fristelser sig godt som en lille værtindegave - eller blot som påskønnelse af nogle dejlige naboer! 
Kagen kan sagtens fryses - helst uden chokoladeovertrækket, så vent med det til kagen ER tøet op.. 


Velbekomme!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar