lørdag den 21. juni 2014

Kyllingeburger og coleslaw


Den GODESTE burger - Ja nok nærmest den bedste burger jeg har lavet?

Burgerboller
Ingredienser: 
25g. gær
1 tsk. salt
3 dl. lunkent vand
1 spsk. olivenolie
500g. hvedemel (Jeg ynder dog at lave det med 350g. hvedemel og 150g. groft mel)
Til pensling: 1 æg + sesamfrø

Fremgangsmåde: 
Opløs gær i vand og tilsæt salt, olie og mel - lidt ad gangen selvfølgelig. Ælt dejen til den er smidig og stil til hævning i i min. 45 minutter. Del derefter dejen i boller af ønsket størrelse og lad dem hæve igen - min. 30 min.
Pensl med sammenpisket æg, drys med sesam og bag ved 180 grader varmluft i ca. 15-20 min.

Tilbehør: 
Coleslaw:
Spidskål/hvidkål el. lign og gulerødder rives fint evt. på mandolinjern, råkostjern, foodprocessor - eller fintsnittes blot med kniv og knofedt. Dressing laves af cremefraichelignende produkt blandet med lidt mayo, salt dijonsennep og stødt spidskommen.

Løgkompot: 
Lav halverede, skivede løg og kom dem på en pande med lidt olie og salt. Kom skivede champignoner på og tilsæt engelsk sauce af en art, plus evt. tabasco. Lad hele herligheden blive en klistret masse.

Burgerindhold: 
Jeg marinerede nogle kyllingebryster i barbecuemarinaden og stegte dem på grillpanden, men steaks, hakkebøffer og andet fyld som f.eks. tofu eller store portobellosvampe kan sagtens bruges til samme tilbehør.
Først: Burgerbollebund, smøres med dressing. salat kommes på, kød, evt. ost, evt. bacon, løgkompot, friske rødløg, evt. agurkesalat, og over-delen af bolles smøres med dressing/mayo.


Velbekomme! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar