lørdag den 21. juni 2014

Upside-down kage med friske abrikoser







Som tak for hjælpen med at udfylde et spørgeskema til en af mine eksamener havde jeg lovet de skønne kolleger på Filstedvejen lidt kage som tak. Det fik jeg langt om længe indfriet her i ugen. Hermed følger opskriften.




 

Fyld: 
150g. sukker
75 ml. vand
Ca. 10-12 friske abrikoser - halveres og udstenes. De skal kunne dække bunden af din (spring)form.

Kom sukker og vand i en gryde og kog det langsomt op til sukkeret er opløst. skru op for varmen og kog det til karamel. Det skal være brunligt - og duften er man ikke i tvivl om ;)
Hæld massen i din form og læg de halverede abrikoser i med skæresiden ned, og 'bulen' opad. Hæld kagedejen over.

Kagedej: 
150g. smør
150g. sukker
2 tsk vaniljesukker
3 æg
100g. hvedemel
100g. mandelmel/finthakkede mandler med skal
125 ml. mælk (Jeg brugte 100 ml. minimælk og 25 ml. piskefløde)

Smør, sukker og vaniljesukekr piskes hvidt og luftige og æggene tilsættes og røres med. Kom først mandelmel i og rør ud. Sigt bagepulver og hvedemel i lidt ad gangen mens det røres ud sammen med mælken.
Kagedejen hældes over abrikoserne og glattes en anelse ud. Bages ved 180 grader i ca. 45 min. ved varmluft. Tjek om kagen er færdig ved at stikke en pind i.

Jeg serverede kagen kold med græsk yoghurt rørt op med vaniljesukker.

Kagen kan selvfølelig laves med andre gode frugter - f.eks. blommer og ananas.

Velbekomme!

1 kommentar: