onsdag den 12. juni 2013

Pølsehorn

Opskrift: (20 stk.)
50 g. gær (1 pk.)
2 dl. lunkent vand
2 æg
100 g. smeltet smør
2 dl. græsk yoghurt el. lign. 
450 g. fuldkornsspeltmel
400 g. hvedemel
Ketchup
10 pølser (som deles i to)

Pensling + pynt: 
1 æg
2 spsk. mælk
Sesamfrø

Fremgangsmåde: 
Først røres gæren ud i det lunkne vand, hvorefter smør + yoghurt tilsættes sammen med begge æg. Når dette er rørt ud tilsættes først speltmel, som røres ud, og derefter hvedemelet. Jeg kørte min dej i røremaskinen og stoppede da dejen hang nogenlunde sammen, og tog de sidste par tag i hånden. Når dejen er smidig og glat skal den hæve min. 30 min. 
Dejen deles i fire og hver del rulles ud til en cirkel på ca. 30 cm. i diameter. Del derefter cirklen i seks "pizzastykker", læg en stribe ketchup og en pølse på. Fold siderne ind og rul sammen. Sørg for at få spidsen af dejen godt presset sammen - brug evt. lidt vand som lim. Læg pølsehornet med spidsens samling nedad, og pensl med æg/mælk.blandningen og drys sesamfrø over. 

Bages ved 200 grader i ca. 20 min. Køl af på en rist. Opbevares i en pose i køleskabet efter det første døgn på bordet, og ellers er de gode af fryse ned! :D 


Efter 30 minutters hævning

Dejen deles i fire stykker

Udrulles, ketchup påføres, pølse lægges på

Fold siderne ind og rul sammen


Pensling + sesamfrø


Som den snedige matematiker har regnet ud er der fire rester af  "pizzastykker" til overs hvis man ikke har mere end 10
pølser... Derfor blev der lige fire små boller til eftermiddagskaffen også ;) 

Færdige boller


De færdigbagte pølsehorn

Velbekomme! 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar