torsdag den 13. juni 2013

Sticky egg fried rice

Da jeg den anden dag skulle have ris til aftensmaden kogte jeg med vilje en stor portion, så der ville være til en omgang af denne hurtige, nemme og forholdsvist sunde ret. 

Opskriften er til ca. 4 prs. 

Ingredienser: 
200 g. kolde, kogte ris
200 g. skinketern/strimler
ca. 10 rå, rensede tigerrejer skåret i mindre stykker
4 sammenpiskede æg
2 foråsløg - brug også de grønne stængler
1½ dl. fine ærter
1½ dl. broccoli i små buketter
Jordnøddeolie (eller anden forholdsvis neutral olie)
Salt, soya & sød/stærk chilisauce + div. krydderier efter behov. Jeg kom også lidt gurkemeje og hvidløgspulver i. 

Fremgangsmåde: 
Varm en spsk. olie i wokken og lav bløde scrambled eggs. Tag disse af og stil til side. Kom ca. 2 spsk. olie i og svits rejer, skinke, forårsløg, ærter og broccoli i ca. 2 min. Kom derefter risene i og tilsæt krydderier + soya og chillisauce efter ønske. Giv det ca. 2 min og bland derefter æggemassen i. 

Serveres straks - evt. med sød/stærk chilisovs og et drys af friske krydderurter som f.eks. basilikum. 




Dette er en god måde at få brugt en rest af ris på - så du undgår at smide mad ud. Og retten smager endda  ENDNU bedre dagen efter! :) 

Velbekomme!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar