lørdag den 6. juli 2013

Pizza med gris og gule sager

- Også kaldet pizza med skinke, karry, majs, gul peber og ananas.. = Gris og gule ingredienser!
Opskriften på dejen har jeg taget fra min nye kogebog:

Pizzadej vol.2: 
250 g. Tipo 00
1 lille tsk. salt
15 g. gær
1 1/4 dl. lunkent vand
1 tsk. olivenolie
Olivenolie til at smøre dejen med

Gæren røres ud i vandet og kommes i en fordybning i melet. Salt og olie hældes over og dejen æltes til den er glat og smidig. Form dejen til en kugle og smør den ind i olie og stil til hævning en time.
Når tiden er gået rulles dejen ud - ganske tyndt - og evt. tykkere i kanten.

Tomatsovs: (Nok til to store pizzaer)
1 stor ds. tomatpure
1 ds. hakkede tomater
1 spsk. sukker
1 spsk. balsamico
En håndfuld frisk basilikum og oregano (kan dog også være tørret)
Salt
Peber
Evt. hvidløg

Fremgangsmåde:
Tomatpureen varmes op og dåsen med de hakkede tomater tilsættes. Smag til med de ønskede krydderier/smagsgivere. Vupti! Sværere er det ikke!

Og det er lige så billigt som at købe en dåse/karton/glas  med færdiglavet pizzasauce. Ved at lave din egen er du HELT sikker på hvad den indeholder. Jeg kan godt lide at min tomatsauce er jævn, så jeg giver den lige en hurtig tur med stavblenderen inden herligheden ryger på pizzaen.

Tip: Laver du en portion tomatsauce med f.eks. finthakket løg og hvidløg kan du koge en portion pasta - og vupti! -Så har du endnu en lækker ret! Jeg fik en del tomatsovs til overs. Det er nu kommet i et atamon-skyllet marmeladeglas, så det kan holde sig et stykke tid i køleskabet. = Undgå madspild!

Fyld til pizzaen:
Skinkestrimler
Majs
Ananas
Gul peber
Tørret oregano
Revet cheddarost

Jeg bagte pizzaen ved 200 grader med over/undervarme, nederst i ovnen i ca. 20 minutter.

Den opløste gær kommes ned i mel/salt-blandingen og køres en tur på røremaskinen

Dejen lægges i den olieindsmurte skål og smøres ind, så overfladen ikke bliver tør. 

"Dejen skal hæve et lunt sted". Badeværelset var løsningen!

Tomatsovs fordeles og de gule sager kommes på

På med grisen! 

Ja.. Jeg nåede ikke liiige at få taget et billede inden lillebror skulle smage..

Tynd og sprød bund

TIP!
P.s.: Har du for meget pizza til overs kan det sagtens skæres i passende stykker og fryses ned. Når du så skal ha' et stykke fra fryseren/køleskabet er der et godt tip; 
For at få pizzaen næsten lige så god som nybagt plejer jeg at give den et minut eller to i mikroovnen, og derefter en tur på en brødrister. Så bliver bunden nemlig lækker og sprød igen! 

Velbekomme! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar