fredag den 9. august 2013

Forberedelse: Surdej + rugbrød

Jeg har længe gået og barslet med tanken om at bage mine egne rugbrød med min egen "dyrkede" surdej. Desværre har der ikke været meget tid til at nusse om surdejen. Men det har der været nu!

Jeg har tyvstjålet opskriften på surdej fra Sharnis blog lige her: http://bake-in-heels.blogspot.dk/2012/07/surdej-opskrift.html. Her er billeder + NEM og overskuelig fremgangsmåde!

Opskriften på rugbrød ville jeg gerne ha' UDEN øl, da min mor ikke kan tåle alkohol. Jeg ved godt at al alkoholen sikkert fordamper under bagning, men med tidligere erfaringer skal der ikke meget til før hun bliver syg.. Og ja, man kan købe alkoholfri øl, men det er typisk lyse pilsnertyper, og de fleste opskrifter foreslår mørke øl.

Jeg var så heldig at finde denne opskrift hos Fru Plum: http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/boller+af+staal/opskrifter/20080124094657.htm. Jeg fik det til at passe med to IKEA-forme på 24 cm., som p.t. står og hygge-hæver i vindueskarmen.

Bagning og færdigt resultat venter jeg spændt på, men der går lige et lille døgn inden det hele er klar!



Formene fyldes

"Behind the scenes" - MEGA rod!


Og hæve-hygge i vindueskarmen..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar