søndag den 14. april 2013

Fødselsdagsboller med blandet mel

Er der mon noget bedre end duften af nybagt brød, der spreder sig i det bette hjem? Næppe!
Jeg havde lidt forskellige små slatter mel, og tænkte jeg ville forsøge mig med at lave en luftig bolle, men stadig med lidt groft mel i dejen. Jeg har fulgt min mors opskrift på fødselsdagsboller, som er super nemme og hurtige at lave.

Ingredienser: 
100 g. smeltet smør (jeg bruger halvt smør, halvt olivenolie)
1 tsk. salt
2 spsk. sukker
1 dl. mælk
2 dl. lunkent vand
1 pk. gær (50 g.)
1 æg
ca. 600 g. mel*

1 sammenpisket æg til pensling
evt. korn/kerner til at drysse på toppen

*Jeg brugte ca. 350 g. alm. hvedemel, 100 g. tipo 00 og så ellers 150 g. fuldkorns speltmel.


Fremgangsmåde:
1) Hæld smør, salt, sukker, mælk og vand i en skål og rør gæren ud heri.
2) Tilsæt derefter ægget og melet (lidt ad gangen). Ælt til dejen er er blød, men slipper fingrene.
Jeg rører min dej i røremaskinen, og når dejen klumper om dejkrogen tager jeg den ud på bordet og ælter det sidste mel i, så jeg har styr på hvor fugtig/tør dejens konsistens er.
3) Dejen sættes nu til hævning i 30 min. Jeg smører lidt olie ud over, så dejen ikke tørrer ud.
4) Efter de 30 min. formes der ca. 12 boller, som pensles og evt. drysses med kerner.
5) Bollerne efterhæver i 30 min.
6) Bages i ca. 10 min. på 200 grader varmluft.


          
Dejen stilles til hævning                  Hævningens effekt og dejens luftighed ses tydeligt i bunden


  
Bollerne formes og pensles                        Hæver 30 min.                       Bages ca. 10 min. 



Bollerne er selvfølgelig allerbedst når de er lune, men holder sig fint en dag på køkkenbordet/brødkassen i en pose. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar