lørdag den 27. april 2013

Styr på fryseren

Kender du det, at du ikke helt ved hvad du skal lave til aftensmad? Du overvejer at tage noget op af fryseren, men er faktisk ikke helt sikker på hvad du har i den?

Det gør jeg! Og da jeg er temmelig god til at pakke mine tre skuffer kan der let ligge noget i et hjørne, som bliver glemt. Jeg vil derfor forsøge mig med at holde lidt orden nu. Intentionerne er gode, men nu må vi se hvordan det kommer til at fungere i praksis..

Jeg har haft alt ude og har nu sorteret det, så alt kødet f.eks. er i EN skuffe...
Derudover jeg har skrevet en liste med fryserens indhold, og planen er så, at jeg skal strege ud og tilføje, når der er ændringer i beholdningen :)

Ganske overskueligt kategoriseret



Alt kød i EN skuffe



Franskbrød i skiver

Da jeg kun har mig selv i husholdningen sørger jeg for at undgå madspild så vidt muligt. Jeg vil gerne ha' et varieret udbud af pålæg til min madpakke, men får sjældent spist en hel pakke rullepølse inden kødet bliver dårligt og lugter surt. Når jeg køber pålæg laver jeg derfor straks et par stanniolpakker med 3-4 skiver pålæg i, som så ryger i en genluk-pose i fryseren. Dermed kan jeg let hive en pakke ud og tø op - også hvis der pludseligt kommer gæster! 

Jeg laver også små portioner af brie-ost, som man dog skal være lidt varsom med ikke at have FOR længe i fryseren. Skimmelsvampen på osten dræbes nemlig ikke ved nedfrysning, men går bare i dvale. Osten skal derfor spises inden for 1-2 dage når det er tøet op. 

Når mor og far er på visit til eftermiddagskaffe og har en helt franskbrød med, så får jeg altid resten. Men jeg når jo ikke at spise et halvt franskbrød inden det bliver tørt, sejt og trist. Derfor skærer jeg brødet i skiver og kommer det i en genluk-pose, som ryger i fryseren. Så kan jeg nemlig tage et par skiver op og smide på brødristeren - og vupti,! Så er det som nyt! 

I min fryser gemmer der sig fløde-terninger: Jeg havde næsten halvdelen af en kvart piskefløde tilbage, som jeg jo ikke nænnede at smide ud. Derfor blev fløden fyldt i isterningebakken og smidt i fryseren. Når fløden er frosset kommer jeg flødeternene i en genluk-pose (Surprise!), og kan så snildt smide et par tern i en suppe eller sovs for at give lidt ekstra god smag ;) 

Har du ellers et godt tip til at mindske madspild eller blot om fryser-optimering, er du meget velkommen til at dele det i en kommentar herunder! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar