mandag den 6. maj 2013

Krydderi-maniac

Jeg elsker at eksperimentere med krydderier - og det betyder jo også at sortimentet på hylden vokser...

Udover tebrevene, der er gemt af vejen i de fine dåser jeg har arvet fra bedstemor, ja
så består hylden kun af krydderier.. 


Jeg har købt en masse små krydderiglas i IKEA, hvorpå jeg har skrevet indholdet med en sprittusch. Så kan det nemt vaskes af når glasset skal bruges til andre formål. Jeg har faktisk købt nogle fine manila-mærker i Søstrene Grene hvorpå man kan skrive med kridt.. De er bare ikke liiige kommet op af skuffen endnu ;)
- Skal nok smække et billede op engang når jeg får det fixet!



Istedet for at smide slatne chilier ud, så tørrer de fint i et ÅBENT glas. Når de er tørrede kan de nemt hakkes eller kværnes og giver et godt spicy pift hvis man tager kernerne med.


     
                                     Vanillesukker vs. alm. sukker


Jeg laver selv vanillesukker, så jeg ved hvad det indeholder. Nemlig: Vanille og sukker! -Intet andet! 
Ikke noget med kemi eller E-mærker.. Hver gang jeg skal bruge vanille i noget gemmer jeg stængerne. Jeg deler de halve stænger og kommer dem ned i glasset, som i forvejen er blendet sukker og vanillekorn. Når stængerne er blevet helt tørre smider jeg portionen i en minihakker og giver det en god omgang på max. hastighed. Jeg sier derefter sukkeret tilbage i glasset, og undgår derfor de mere "træede" stykker. Disse giver jeg en gang mere i blenderen til sidst. Sådan får du udnyttet dine stænger max.!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar